Як створити свій бізнес з виробництва виробів з жерсті
Жерсть має ряд безперечних переваг: стійкість до корозії, хороша зварюваність, еластичність і міцність. Незважаючи на зростаючу популярність упаковок з інших матеріалів (в основному алюмінію і його сплавів і сталевого листа з покриттями), упакування з білої жерсті досі користується стійким попитом.
Всього кілька років тому наші виробники освоїли випуск декоративної подарунковій жерстяної упаковки. На матеріалі з жерсті можна виконувати офсетний багатобарвну літографію, яка дозволяє передати широкий спектр колірних відтінків. Виходячи з потреб замовника, така упаковка може бути доповнена фурнітурою (полімерними ручками, замками, металевими шарнірними кріпленнями) або ж прикрашена рельєфними зображеннями, тисненням.
Ринок жерстяної тари вже сформувався і продовжує інтенсивно розвиватися.Для компанії "Арго" і для ринку упаковки в цілому переломним став 2004 року, коли компанія почала виробляти жерстяні банки на основі сучасної технології зварювання. Завдяки цьому та інших супутніх факторів обсяг виробництва, порівняно з даними 2003 р. зріс на 50,4%. І, принаймні, ще кілька років ми будемо спостерігати позитивну динаміку розвитку вітчизняного виробництва та внутрішнього ринку в цілому. Питання на сьогодні стоїть в іншому: чи перейдуть інші виробники жерстяної банки на нові технології виробництва або вони назавжди залишать цей цілком привабливий ринок?
Завдяки існуючій розвинутої харчової індустрії, українським виробникам жерстяної тари є де розгорнутися і почати свій бізнес.
На українському ринку імпортна жерстяна тара не користується великим попитом з-за більш високою вартістю.
Хімічна галузь є головним споживачем жерстяної тари. Найбільшу частину українських споживачів складають виробники лакофарбової продукції -77.4%, паливно-мастильних матеріалів - 15.7%. Жерстяна упаковка для побутової, косметичної, фармацевтичної продукції займає всього близько 5.4% у загальному обсязі реалізації.
Конкуренція у сфері виробництва упаковки порівняно висока. Експерти радять молодим компаніям і виробникам прагнути зайняти більш вузьку нішу на ринку – по регіону або по виду продукції (наприклад, тільки сувенірна подарункова упаковка). У цьому сегменті працюють лише кілька компаній, хоча попит на гарну, легку і практичну тару для подарункового чаю, кави, солодощів, сувенірів і різної бакалійної продукції з кожним роком тільки збільшується.
Для створення і організації виробництва жерстяної тари потрібні приміщення під цехи, а також технологічна лінія з виробництва такого виду упаковки. Верстати для виробництва такої продукції відносять до класу технологічного обладнання, тому для їх установки знадобляться великі площі.
Звичайна жерстяна тара має невеликий асортимент форм і розмірів (консервні банки, банки для фарб, проста тара для чаю і кави, консервні кришки, бочки тощо), і проводиться вона на автоматизованих лініях. Сувенірні банки вимагають ручного втручання і випускаються на напівавтоматичних лініях. Це пов'язано з особливими вимогами до форми. Така упаковка може бути абсолютно довільної форми і різних розмірів, обладнання потрібно швидко перенастроювати, тому великий обсяг виробництва здійснюється вручну. Для підготовки сировини і друку на готовій упаковці фахівці рекомендують застосовувати англійське обладнання Grabtree. Для виготовлення самих банок підійдуть німецькі технологічні лінії Krupp або Karges-Hammer.
Для виробництва пакувальної продукції з жерсті знадобиться: машина для роликового зварювання, ексцентриковий прес, машина точкового зварювання, гільйотинні і дискові ножиці, кромкозагибочный верстат, верстат для запаювання, формуюча машина, машина для додання циліндричної заготовки іншого, крім круглої форми, конічна машина, вирівнює і загинається машини.
Зазвичай банки зварюються за допомогою мідного дроту. Це вважається найбільш сучасним і екологічно чистим способом зварювання. Товщина бляхи може становити від 0,15 до 0,4 мм. Для окремих видів упаковки допускаються наступні граничні відхилення маси нетто: 3 % в ту або іншу сторону для тари масою нетто до 1 кг, 2 % для тари масою нетто понад 1 кг і 1 % для транспортної тари. Вимоги до якості самої жерсті, з якої виробляються вироби, порівняно невеликі.
Хороше, якісне обладнання може працювати практично з будь-яким сировиною. Можна придбати як всю технологічну лінію, так і окремі машини. Високопродуктивним обладнання випускає до 400 банок у хвилину. Продуктивність напівавтоматичної лінії набагато нижче – близько 10 одиниць в хвилину.
Також вам буде потрібна машина для друкування на жерсті або флексографічне обладнання для друку етикеток. На великих виробничих підприємствах використовується обладнання для дозування та пакування сипких і рідких продуктів. Мінімальна вартість обладнання становить близько ста тисяч доларів (напівавтоматична лінія і машина для друкування на жерсті).
Хороше і дороге обладнання – це лише одна з умов високої якості виробленої на ньому продукції. Але воно не працюватиме без допомоги і контролю наладчиків технологічної лінії. Нині нашій країні існує нестача таких фахівців.
Попит на кваліфіковані кадри виник порівняно недавно, а підготовка їх займає багато часу: після навчання випускник повинен пройти чотирирічну практику під керівництвом досвідченого наладчика. Недостатня кваліфікація і помилки в роботі такого спеціаліста (а, отже, і простої в роботі лінії) обходяться занадто дорого. Технологічне обладнання часто виходить з ладу, а визначити і усунути проблему в найкоротші терміни може лише професіонал.
На самому ж виробництві зазвичай працюють жінки-верстатниці. Термін навчання нового працівника становить до трьох місяців. Процес виробництва складається з декількох етапів (до десяти), які здійснюються по конвеєрному типу. На китайських заводах, навпаки, виробничий процес складається з декількох десятків операцій. З одного боку, це значно збільшує терміни виробництва, а з іншого боку, дозволяє виготовляти вироби найскладніших форм.
Строгий контроль якості – ще одна умова успіху нового виробництва. Вважаються браком і не допускаються до реалізації банки з дірками, тріщинами, чорними плямами, з порушенням герметичності швів, мають вигини жерсті, помятость фальців, іржу на зовнішній поверхні, з неправильно закатаною швом.
Такі фактори, як високий попит на продукцію і вузькість ринку жерстяної упаковки, дозволяють виробникам обходитися мінімумом реклами в періодичних виданнях. Зазвичай компанії воліють приймати активну участь у галузевих виставках, де їх знаходять нові клієнти та партнери.
Оптова вартість однієї жерстяної банки складає близько 13-15 грн за одиницю (в залежності від обсягу, форми, наявності додаткової фурнітури і т. д.). Середні обсяги виробництва – близько 600-700 тисяч банок в рік. Гаданий термін окупності проекту такого масштабу становить від двох років.