Продавець ТОВ фірма "Тера" розвиває свій бізнес на Prom.ua 10 років.
Знак PRO означає, що продавець користується одним з платних пакетів послуг Prom.ua з розширеними функціональними можливостями.
Порівняти можливості діючих пакетів
Кошик
252 відгуків

Зараз у компанії неробочий час. Замовлення та повідомлення будуть оброблені з 09:00 найближчого робочого дня (24.06).

Кошик
+380 (95) 605-07-56
+380 (67) 903-00-90
+380 (67) 940-20-01

Чого нам чекати в 2014 році?

Чого нам чекати в 2014 році?

Що рік прийдешній нам готує? Цим традиційним для останніх місяців кожного року, що минає питанням задаються українські платники податків, не без тривоги очікують трепетного моменту розпаковування новорічних подарунків законодавця, дбайливо прихованих їм під святкової податкової ялинкою. Тема новорічних податкових нововведень стала традиційною і для нас. І хоча в цьому році в силу відомої політичної ситуації ніхто не ризикне робити скільки-небудь достовірні політичні прогнози навіть на найближчі два тижні, ми все ж спробуємо заглянути в новорічний мішок діда Мороза, запрягающего своїх оленів на Львівській площі в центральному офісі Міністерства доходів і зборів.

Зазначимо, що введення нових податкових норм з нового року - це не сформувалася у віках традиція законодавця, а норма п. 4.1.9 ст. 4 ПК України, постійно цим законодавцем порушується (згадаймо хоча б норми про трансфертне ціноутворення, введені у вересні 2013 р., що саме по собі породила величезну кількість питань правозастосовної практики). Проте таке ж свято, як і наївно вірячи в те, що діючі процедурні норми ще за нашого життя перестануть бути покладене на вівтар фінансової доцільності влади, ми з завзятістю Сізіфа продовжуємо новорічні огляди нововведень...

Мішок нововведень

З понад ста нових норм Податкового кодексу, податкових і навколоподаткові законів, а також ще більше значної кількості підзаконних правових норм, що регулюють податкові відносини, в даному матеріалі спробуємо виділити найбільш значущі, на нашу думку, для платників податків.

Почнемо, звичайно, з нових ставок на основні податки. Згідно п. 10 підрозділу 4 розділу ХХ ПК України, ставка податку на прибуток підприємств зменшується до свого історичного мінімуму і стає однією з найнижчих ставок корпоративного податку в Європі. Вона буде становити 16% замість діючих протягом 2013 р. 19%. Крім того, згідно п. 10 підрозділу 2 розділу ХХ кодексу, податкові зобов'язаннями з ПДВ, що виникли з 1 січня 2014 року, ставка податку становить 17% (замість 20%, існуючих з моменту введення податку). Ми підкреслюємо, що податкове зобов'язання повинно виникнути після нового року. Як відомо, дата виникнення податкового зобов'язання з ПДВ визначається за правилом першої події (в залежності від того, яка з подій - оплата за товар (послугу) або його постачання (виписка податкової накладної) - мало місце раніше). Тому підприємцю, який хоче заощадити на податку в цей переломний момент краще відкласти продаж свого товару (послуги).

Зазначимо також, що таке приємне для платника податків нововведення, як зменшення податкових ставок в даний момент знаходиться під загрозою скасування виходячи з підготовленого в надрах Мінфіну проекту Закону "Про державний бюджет на 2014 рік". Норма про перенесення введення нових ставок основних податків - це черговий сюрприз платнику податків у порушення вже згаданого нами вище п. 4.1.9 ст. 4 ПК, який забороняє вносити зміни в Податковий кодекс пізніше, ніж за шість місяців до початку нового бюджетного року, а також в порушення п. 7.3 ст. 7 НК, згідно з якою зміни до ПК України вносяться законів, що містять виключно і тільки зміни в Податковий кодекс. Але, погодьтеся, хіба коли-небудь якусь українську владу хвилювали такі дрібниці, якщо на кону стояло питання забезпечення надходжень до державного бюджету?

Простіше простого

Наступна група податкових норм стосується спрощення порядку реєстрації платників податків та об'єктів оподаткування. Раніше ми вже досить детально проводили огляд змін відповідних норм НК. Зараз зазначимо, що з Нового року скасовується свідоцтво про реєстрацію платника ПДВ, а також кілька важливих реєстраційних документів, в тому числі свідоцтво платника єдиного податку та довідка про прийняття на облік платника податків. Реєстрація відповідних податкових статусів платників податків буде здійснюватися шляхом простого внесення записів у відповідні реєстри (зареєструватися платником ПДВ, наприклад, можна буде одночасно з реєстрацією юридичної особи або фізичної особи-підприємця). При цьому доступ до реєстрів буде відкритим для всіх на офіційному веб-сайті міністерства, а дані будуть вноситися практично в режимі реального часу. Таким чином, кожен підприємець у будь-який момент зможе перевірити податковий статус свого контрагента. Разом з тим ми б все-таки настійно рекомендували українським бізнесменам час від часу брати витягу з реєстру платників податку, що не є вимогою закону, однак може убезпечити платника податків від таких частих в 2013 р. збоїв у роботі державних реєстрів. Витяг платник податків отримує безкоштовно протягом двох днів з моменту звернення з відповідною заявою. Діє воно до внесення змін у реєстр. Крім того, законом виключається обов'язок платників податків повідомляти податкову про зміни свого статусу: якщо такі зміни були відображені в ЄДРПОУ, Міндоходів зможе отримувати їх автоматично.

Кіпрське роялті, податкові різниці...

Довгоочікуваним нововведенням є вступ в силу з нового року нашумілої свого часу Конвенції про уникнення подвійного оподаткування з Республікою Кіпр, передбачає підвищення податкових ставок на роялті (до 10%), а також на інші платежі між резидентами наших держав.

З нового року платники податків також позбавляються від необхідності подавати повідомлення про об'єкти оподаткування (наприклад земельних ділянках) в податковий орган за місцезнаходженням кожного такого об'єкта. Замість цього платник повинен повідомляти про них тільки податкову за місцем свого обліку.

Взагалі, тренд 2013 р., пов'язаний з широким впровадженням електронних технологій в старі добрі податкові процедури, знайде свій розвиток і в 2014 р. Чого вартий хоча б повсюдне впровадження електронного кабінету платника податків - системи, що дає можливість не тільки подавати податкову звітність в режимі реального часу, але і в майбутньому підводити баланс розрахунків платника податків з бюджетом на будь-яку цікаву платника податків дату. Вже з 1 січня 2014 р., згідно п. 183.7 ст. 183 ПК, навіть заява про реєстрацію особи платником ПДВ можна буде подати в електронній формі, правда, якщо між платником податків і податковим органом укладено договір про визнання електронних документів та зареєстрована електронний підпис.

Починаючи з податкових періодів 2014 р. платники податків-юридичні особи отримують право (підкреслюємо право, не обов'язок! - п. 46.2 ст. 46 ПК України) подавати фінансову звітність з податку на прибуток підприємств з урахуванням податкових різниць. Категорія податкових різниць (різниць між оцінкою і критеріями визначення доходів, витрат, активів, зобов'язань за стандартами бухгалтерського обліку і за правилами Податкового кодексу) введено в цілях уніфікації податкового і бухгалтерського обліку - завдання, яку так же давно, як і безуспішно намагаються вирішити багато склади українського уряду.

Податку на прибуток стосується також норма п. 145.1.1 ст. 145 НК, яка передбачає можливість зменшення платником податків з 10 до 2 років терміну дії права користування нематеріальним активом, ніж фактично передбачена можливість прискореного зменшення його вартості. Також з нового року спрощується порядок податкового обліку прибутку підприємств під час здійснення енергоефективних заходів та реалізації енергоефективних проектів (п. 158.2 ст. 158 НК), а підприємства ЖКГ позбавляються права здійснювати податковий облік витрат та доходів за касовим методом.

ПДВ

Окремі нововведення стосуються податку на додану вартість. Так, відповідно до змін у ст. 180-183 ПК України, для добровільної реєстрації особи платником ПДВ більше не потрібно таке абсолютно необгрунтована вимога, як здійснення ним оподатковуваних операцій. Досі, для здійснення реєстрації платнику податків необхідно було провести хоча б одну оподатковуваний операцію, незалежно від її суми такої операції. Зміни стосуються також і бази оподаткування ПДВ, в яку з 2014 р. не включатимуться суми пені, неустойки (штрафів, а також річних), сплачені покупцем внаслідок невиконання ним своїх договірних зобов'язань (п. 188.1 ст. 188 ПК). У ст. 201 внесено правило, згідно з яким право платника податків на подання скарги на свого контрагента, який відмовився виписувати податкову накладну (що дає право платнику податку на отримання податкового кредиту), обмежується 60-денним терміном з моменту закінчення відповідного податкового періоду. Крім того, закінчує свою дію звільнення від сплати ПДВ операцій з постачання на територію України зернових та технічних культур (т. п. 1001-1008, 1205,1206 УКТ ЗЕД), включаючи їх експорт, а також постачання на територію України імпорту і експорту брухту чорних і кольорових металів та деревини (т. п. 4401,4403,4404 УКТ ЗЕД), що, треба думати, уже не врятує український ліс, перетворився за останні кілька років в масиви гладко виголених пеньків (навіть у передмістях Києва), від його масового знищення.

Резидентний статус

З важливого слід також відзначити деякі зміни резидентного статусу платника податків, згідно з яким у разі, якщо особа має право постійного проживання на території іноземної держави, воно вважається не проживають в Україні (п. 170.11.1 ст. 170 ПК України). У контексті резонансу, який дана норма справила на окремих вкрай недовірливих політиків, щоб поберегти їх нерви і нерви їх прихильників, не обтяжених знаннями податкового права, відзначимо і підкреслимо, що дія норми поширюється виключно на податкові відносини (ст. 1 ПК України), і абсолютно ніякого відношення до виборного цензу осілості не має, а значить і не може служити навіть примарним підставою для відмови в реєстрації громадянина України кандидатом на яку-небудь виборну посаду.

Відповідно до вічно актуальними перехідними положеннями ПК України, з 1 січня 2014 р. несуттєво підвищуються ставки акцизів на спиртні напої (з 29 грн. до 32 грн за літр 100-процентного спирту), а також на тютюнові вироби: до 77,5 грн за 1 тис. штук сигарет без фільтра (мінімальне акцизне зобов'язання - 101,6 грн) і до 173,2 грн - за сигарети з фільтром (мінімальне акцизне зобов'язання -- 231,7 грн). Процентна акцизна ставка залишилася без змін - 12%.

З 1 січня 2014 року ставки екологічного податку будуть стягуватися у повному обсязі (100%) через закінчення перехідного періоду, встановленого НК України, протягом якого податок стягувався не в повному розмірі зазначених у ст. 243-246 ПК ставок.

Поза всяким сумнівом, 2014-й стане роком повного переходу на новий стандарт реєстраторів розрахункових операцій. Насправді все необхідне для цього зроблено ще в 2013 р. З початку майбутнього року почнуть застосовуватися штрафні санкції за неподання в податкові органи контрольно-звітної інформації РРО в електронній формі. Ще 1 жовтня 2013 р. був виданий наказ Міндоходів №522, згідно з яким з реєстру реєстраторів розрахункових операцій були виключені моделі, які не передбачають можливість передачі інформації в електронному вигляді, що унеможливлює їх використання підприємцями. Хоча механізм переходу на електронну звітність для підприємців і є хворобливим, однак це, безперечно, крок вперед у процесі спрощення обліку розрахункових операцій, а тому не може нами не вітатися.

Єдиний податок

Група норм, які набирають чинності з 1 січня 2014 р., вдосконалить правовий режим єдиного податку, виправляючи його слабкі процесуальні моменти. Так, значно спрощується можливість переходу платника з однієї групи в іншу, в т. ч. якщо він не є платником ПДВ, а також можливість переходу з режиму єдиного податку на загальну систему оподаткування. Також дещо спрощена і реєстрація платника єдиного податку. Крім того, з 1 січня щодо платників єдиного податку починає діяти механізм електронних перевірок, що проводяться за заявою платника податків, не мають для нього негативних наслідків і спрямованих на підтвердження податковим органом законності здійснених платником податків податкових операцій. Однак не можна стверджувати, що зміни носять принциповий характер.

Деякі нові податкові норми спрямовані на захист прав і законних інтересів платника податків від зловживань з боку контролюючих органів, які в 2013 р., на жаль, траплялися все частіше. Так, платник податків, згідно нової редакції п. 44.7 ст. 44 ПК, зможе протягом п'яти днів з моменту завершення податкової перевірки подавати будь-які документи, що підтверджують правомірність визначених ним податкових показників, а не тільки ті, що зазначені в акті перевірки як відсутні, як це було раніше. Згідно п. 56.18 ст. 56 платник податків зможе оскаржити в суді будь-яке рішення контролюючого органу, а не тільки ті, щодо яких є відповідне застереження в законі. В останньому випадку мова йде, скоріше, про уточнення закону, т. к. фактично платник податків не позбавлений і сьогодні права оскаржити рішення Міндоходів, що стосуються його прав на підставі загальних положень Кодексу адміністративного судочинства. Також з нового року рішення про зміну місця податкового обліку платника податків може бути прийняте контролюючим органом тільки щодо великих платників податків.

Поза всяким сумнівом, порадує платників податків і новина про те, що з 1 січня штрафні санкції за помилки в податковому розрахунку за формою 1ДФ (податок на доходи фізичних осіб) не застосовуються, якщо недостовірні відомості не призвели до зменшення або збільшення податкових зобов'язань платника податку, або неутримання/несплата податку були виявлені і усунені самим податковим агентом у порядку, передбаченому п. 169.4 ст. 169 НК України.

Позитив і правозастосовна практика

Звичайно, в газетному матеріалі неможливо охопити всі зміни податкового законодавства, які набувають чинності в наступному році. Тому, як і вказувалося, ми зупинилися лише на тих, які нам здалися основними, найбільш важливими, а, отже, і найбільш цікавими для платників податків. Переважна більшість нововведень будуть мати позитивний ефект як для податкових відносин, так і для платників податків. Разом з тим, слід підкреслити, що значна частина протиріч та прогалин вітчизняного податкового зобов'язання (в першу чергу, щодо податкових процедур) досі залишається поза увагою законодавця.

Але головне навіть не в цьому. Головне в тому, що навіть однозначно позитивні і корисні зміни податкового законодавства (зниження ставок, спрощення реєстраційних процедур, поширення електронних форм звітності, обліку платників податків і просто спілкування з ними) повністю нівелюються правозастосовчої практикою, яка панує в українській податковій системі, що складається з двох паралельних реальностей, чим далі, тим більше віддаляються одне від одного. Одна - з найнижчими в Європі ставками податків, електронним кабінетом платника податків і симпатичною дівчиною, мило усміхненою з білборда Міндоходів. Інша - з доведеними до податкових інспекторів планами донарахувань штрафів, гротескними у своїй безглуздості висновками актів перевірок податковими консультаціями, вражаючими буйством фантазії слуг емблеми з двома так ніжно обвивають один одного змійками. І поки ці останні, або, ймовірніше, їх керівництво не усвідомлює марність усіх зусиль із зовнішньої маскування існуючих виразок української податкової системи і не візьметься за безпосереднє їх лікування, усуваючи матрицю не ними створених, але сповідуваних ними внутрішніх негласних циркулярів, правил і норм, світ паралельних реальностей буде існувати для всіх нас.

Інші новини

Наскільки вам зручно на сайті?

Розповісти Feedback form banner